Ademen

adem.png

Prana

The grossest manifestation of prana in the human body (life force energie) is the motion of the lungs. If the motion of the lungs is stopped, all other manifestation of energy and movements of the body will stop automatically. When the subtle prana is controlled then all other gross manifestations of prana in the body will slowly come under control. (Swami Vishnu Devananda)

Je adem is dus de aanjager van prana of levensenergie. Een goede adem begint bij een lage ademhaling in je buik met je diafragma. Ziet het als een vliegwiel dat energie in je lichaam aanzwengelt.

Diafragma of buikademhaling, hoe doe je dat

Het start allemaal met je buik of diafragma-adem. De adem waarmee je je zenuwstelsel tot rust brengt, meer rendement haalt uit zuurstof.
Begin met het uitademen van alle lucht en wacht tot je vanzelf weer begint in te ademen. Ontspan nu je buikspieren en laat je buik ‘vollopen’ met lucht. Laat het vanzelf gaan zonder je ademhalingsspieren bij je neus en keel te gebruiken. Als je het goed doet voel je nauwelijks een luchtstroom bij je keel of je neus. Dat komt omdat de lucht van onderuit die blaasbalg onder je ribbenkast (je diafragma) wordt aangezogen. Bij het ontspannen van je buik kan je diafragma zich samentrekken waardoor het lage deel van je longen naar beneden geduwd wordt en je buik uitzet. Volg die beweging met je aandacht. Laat je lichaam zijn werk doen.
Voor overdag is dit een perfecte ademhaling om rustiger te worden. Oefen hem overdag op momenten dat je er tijd voor hebt, bijvoorbeeld in de auto of voor de televisie. Voor ‘s-avonds ideaal om rustig in slaap te vallen.

Wieger